Lumikengillä talvisessa maisemassa auringonlaskun aikaan.

Lumikenkäily on loistava talvilaji

Lumikenkäily on yksi parhaista talviliikuntamuodoista, koska se ensinnäkin kohottaa kuntoa. Lumikenkäily nostaa sykettä, lisää verenkiertoa lihaksiin ja keuhkoihin, parantaa hapenottokykyä ja polttaa kaloreita tehokkaasti; keskimäärin noin 500 kcal/h eli suurin piirtein saman verran kuin murtomaahiihto.

Toiseksi, lumikenkäily on yleisesti ottaen helpompi opetella kuin hiihto, jos kumpaakaan ei ole harrastanut aiemmin. Alkuun pääsee yksinkertaisimmillaan niin, että laittaa kengät jalkaan ja lähtee kävelemään.

Lumikenkien kanssa käytettävät jalkineet voivat olla esimerkiksi varrelliset talvikengät, vaelluskengät, talvikumisaappaat tai vastaavat, eli erillisiä monoja tai esim. laskettelukenkiä ei tarvita. Lumikengissä on säätövaraa monen kokoisille jalkineille.

Lumikenkäilyä voivat harrastaa käytännössä kaikki, mutta vasta-alkajan kannattaa lähteä maltilla liikkeelle. Perustekniikka tasaisella alustalla on kuin tavallista kävelyä, mutta mäkien nousuja ja laskuja on hyvä harjoitella enemmän, koska lumikengillä noustaan ja laskeudutaan eri tavalla kuin suksilla.

Lumikenkäilyssä on myös kolmas hyvä puoli, eli vapaus valita oma reittinsä lumessa. Vaikka valmiita talvipolkuja ja -reittejä on yhtäältä kiva kävellä joskus, niin toisaalta aivan koskemattomille hangille pääsy voi olla vielä antoisampaa.

Lumikenkäilyyn tarvitaan usein myös sauvat. Sauvojen käyttö tuo lisävakautta liikkumiseen, helpottaa niin mäkien nousua kuin laskeutumista ja antaa lisätehoa suoritukseen. Alkuun pääsee aivan tavallisilla suksisauvoilla, mutta parhaat lumikenkäilysauvat ovat säädettäviä.

Säädettävillä sauvoilla monen pituiset käyttäjät voivat käyttää samoja sauvoja, ja pituuden säätö mahdollistaa sauvojen käytön eri syvyisessä lumessa ja mäkiä noustaessa tai laskeuduttaessa.

Lumikenkäilystä voit nauttia ilman ostovarusteitakin

Vaikka edullisimmat lumikengät voi hankkia uutena jopa alle sadalla eurolla, lumikenkäilyn pariin pääsee myös vuokraamalla tai lainaamalla kengät vaikkapa retkeilyvarusteita vuokraavista liikkeistä, netin lukuisilta vuokraussivuilta, paikalliselta latuyhdistykseltä tai kaverilta, jos hänellä on ylimääräisiä kenkiä. Samalla saat hyvän ystävän mukaan lumikenkäilyretkelle!

Lumikengät ovat helppohoitoiset

Lumikenkiä ei yleensä tarvitse juuri huoltaa, eikä ainakaan voidella, kuten suksia. Jos kenkiin tarttuu lunta ja jäätä, ne voi nostaa sisään sulamaan vaikka pesuhuoneeseen, ja mahdollinen lika lähtee yleensä lämpimällä vedellä suihkuttamalla ja tarvittaessa harjaamalla. Välillä kannattaa kuitenkin tarkistaa siteiden ja kenkien säätömekanismien sekä muiden osien kunto. Normaalikäytössä hyvälaatuisten kenkien kaikki komponentit ovat käytännössä huoltovapaita.

Korjaussarja voi pelastaa pitkän vaelluksen

Pitkillä lumikenkävaelluksilla ja paikoissa, joissa kengät joutuvat kovaan rasitukseen, kannattaa kuitenkin pitää jonkinlainen ”repair kit” mukana. Korjausvälineillä kengille voi tehdä pikakorjauksia, vaikkakin väliaikaisia. Esimerkiksi vanha kunnon harmaa teippi, nippusiteet, rautalanka ja monitoimityökalu tai ruuvimeisseli, jossa on kenkien ruuveihin sopiva kärki, pelastavat monelta ongelmalta varsinkin, jos varakenkiä ei ole reissussa mukana.

Innostu lumikenkäilystä, mutta muista tämä

Lumikenkäilystä on todella helppo innostua, ja valkoisten hankien vapaus voi viedä mennessään. Siksipä on hyvä muistuttaa, että lumikenkäile aina kuntosi ja voimavarojesi mukaan. Etenkin Lapin tuntureilla liikuttaessa kelit voivat muuttua äkisti ja rajusti, ja vaikka olisit periaatteessa aivan matkailukeskuksen lähellä, voi äkillinen runsas lumentulo, tunturille nouseva sumu, voimakkaat puuskat ja muut luonnonvoimat yllättää.

Etenkin omia jälkiä umpihangessa tarpominen ottaa yllättävän paljon voimille, ja takaisinkin pitäisi jaksaa. Talvella pimeäkin tulee nopeasti. Olennaista on siis tietää omat rajansa, pukeutua sään mukaan lämpimästi päästä varpaisiin (ks. kerrospukeutuminen), ottaa mukaan juotavaa ja pientä evästä sekä otsalamppu tai taskulamppu (jossa on virtaa).

Kevättä kohti

Kevättä kohti mentäessä päivät pitenevät, ja aurinko paistaa kevättalven hangilla erityisen kirkkaasti. Muista siis myös silmien suojaus, koska hanki heijastaa auringonvalon lähes 90-prosenttisesti takaisin. Hanki heijastaa myös auringon UV-säteilyä todella tehokkaasti, joten suojaa myös ihosi auringolta – vaikka olisi hieman pilvistäkin. Edellä on lueteltu vain osa lumikenkäilyn hyvistä puolista; löydät niitä varmasti lisää!

Kansallispuistot kutsuvat lumikenkäilemään

Monissa kansallispuistoissamme lumikenkäilyä voi harrastaa joko merkityillä reiteillä tai vapaasti oma polkunsa valiten. Seuraa kansallispuistojen Facebook-sivujen päivityksiä lumi- ja reittitilanteen osalta, jolloin pysyt jyvällä siitä, milloin kannattaa suunnata hangille ja missä. Sieltä näet myös mahdolliset huomautukset, varoitukset ja rajoitukset.

Lumikenkäily keväthangilla auringonpaisteessa

Katso myös Vaeltajankaupan vinkit lumikenkäilyyn tästä!